PSA: Hoe waarborg je een gezonde en productieve werkcultuur?

Uit onderzoek blijkt dat veel medewerkers veelvuldig te maken krijgen met ongewenst gedrag of integriteitskwesties. Sterker nog: 1 op de 6 werknemers in Nederland wordt geconfronteerd met pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie op de werkvloer. De gevolgen van ongewenst gedrag zijn groot en hebben een grote negatieve impact op mens en organisatie. Wangedrag draagt ​​bij aan psychosociale gevaren en stress op de werkplek (“Psychosociale Arbeidsbelasting” of PSA) en leidt tot meer burn-out, meer ziekteverzuim en een slechtere algemene gezondheid. Gezondheidsproblemen zijn slaapproblemen, depressies en gevallen van burn-out, die worden geschat op een extra ziekteverzuim van 7 werkdagen per slachtoffer, wat neerkomt op 1,7 miljard euro per jaar. Ongewenst gedrag heeft wereldwijd media-aandacht gekregen (bijvoorbeeld #Me too) en reputatieschade voor bedrijven, waaronder schaamte op hoog niveau, is niet ongewoon.

Het meeste wangedrag op de werkvloer wordt nog steeds niet goed aangepakt, laat staan ​​gerapporteerd. Niettemin beseffen meer vooruitstrevende organisaties dat ze aanzienlijke schade riskeren door wangedrag en beginnen ze te erkennen dat de huidige remedies tegen ongewenst gedrag niet (genoeg) zijn. Naast de wettelijke verplichtingen uit de Arbowet begrijpen zij ook dat gelukkige werknemers vaak productiever zijn op het werk. Zij willen daarom graag hun verantwoordelijkheid nemen voor het idee dat iedere werknemer recht heeft op een sociaal veilige werkomgeving. De vraag is hoe ze dit kunnen bereiken en welke maatregelen ze kunnen nemen.

Vertrouwenspersoon

Alle medewerkers moeten toegang hebben tot iemand binnen of buiten de organisatie met wie ze in vertrouwen kunnen praten. Vervolgens kunnen ze elk ongepast gedrag bespreken dat ze hebben ervaren of waar ze getuige van zijn geweest, en welke opties voor hen beschikbaar zijn, voordat ze beslissen welke actie ze moeten ondernemen. Vertrouwenspersonen zijn voor deze rol opgeleid. Hun belangrijkste taken zijn:

  • het bieden van begeleiding en advies aan het slachtoffer en/of omstanders
  • het bieden van ondersteuning bij effectief conflictbeheer en -oplossing
  • het signaleren van patronen van ongewenst gedrag en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het management
  • werken met organisaties die goed ontworpen beleid implementeren en communiceren met het personeel
  • trainingen op het gebied van people management en ethisch leiderschap verzorgen

Volgens landelijk onderzoek heeft niet meer dan 1 op de 8 medewerkers toegang tot een vertrouwenspersoon. Tweede Kamerlid Wim-Jan Renkema heeft een wetsvoorstel ingediend met wijzigingen in de Arbowet dat tot doel heeft de vertrouwenspersoon verplicht te stellen in iedere organisatie. Vertrouwenspersonen spelen een belangrijke rol bij het voorkomen en beperken van de schadelijke gevolgen van ongewenst gedrag voor zowel werknemers als werkgevers. Veel organisaties begrijpen de waardepropositie en zijn gemotiveerd om vertrouwenspersonen in te schakelen. Zij kunnen proactief bijdragen aan het waarborgen van een gezonde en productieve werkcultuur. Heeft uw organisatie behoefte aan ondersteuning van een externe vertrouwenspersoon?

Wilt u meer weten?

We zijn er om te helpen.

Neem contact op

in Geen categorie door

en|nl